top of page

Архітектура майбутнього


Володимир Турчиновський


Декан Факультету суспільних наук УКУ, директор Міжнародного інституту етики та проблем сучасності УКУ


Ключове завдання, яке ми ставимо сьогодні перед собою та світом, полягає у необхідності будувати етичну інфраструктуру


Сьогодні Україна є не лише простором глобальної солідарності, а й її суб'єктністю. Боротьба за свободу рідної землі створила силове поле солідарності, яке відчувається далеко поза межами наших кордонів.


У своїй недавній статті «The Truimph of the Ukrainian Idea» колумніст NYT Дейвід Брукс пише, що українці перемагають сьогодні не тільки через завзяття та військову майстерність, а й передусім тому, що воюють за вищу та шляхетнішу, аніж у наших ворогів, ідею. Тому й світ йде за Україною. Підхоплюючи думку Брукса, додам, що у цій ідеї світ відчуває життя і подих майбутнього на противагу до російського геноцидального зусилля знелюднити світ та ув’язнити його майбутнє у минулому.



Фото - Big Kyiv


Ключове завдання, яке ми ставимо сьогодні перед собою та світом, полягає у необхідності будувати етичну інфраструктуру, в основі якої лежить етика солідарності, жертви, відваги та гідності. За «етикою в дії» стоять години важкої психологічної та духовної праці і боротьби, багато поту та крові, жертв та служіння до останнього подиху. Ми це добре розуміємо сьогодні. Тому справді вільне суспільство є моральним звершенням, як свого часу сказав лорд Джонатан Сакс у своїй подячній промові, отримуючи нагороду Темплтона.


Тому, майбутнє, яким «вагітне» наше теперішнє, є остаточно моральною категорією, а не просто цоканням годинникової стрілки. Майбутнє є передусім проєкцією нашої моральної візійності поєднаної із надією. Себто здатності помислити про себе як про добротолюбця та добродія, здатності уявити себе джерелом і творцем добра, здатності уявити себе у просторі солідарного «ми».


Моральна візійність — це про визнання центральності міжособових стосунків, у яких творитиметься майбутнє, та які ставитимуть цілющими, тобто повертатимуть цілісність (зцілюватимуть) надломленому і надщербленому. Це про здатність думати категоріями цілісного людського розвитку. Моральна візійність — це вміння помислити власну зрілість категоріями зростання у добрі та побачити майбутнє через призму турботи і служіння.

Майбутнє, яким«вагітне» наше теперішнє, є остаточно моральною категорією

Наше майбутнє насправді народжується не з питання про те — «що саме робити?». Штучний інтелект шукає відповідь на питання«що зробити?», зважуючи, порівнюючи, оптимізуючи та проєктуючи можливі моделі поведінки, опрацьовуючи при цьому з блискавичною швидкістю неймовірні масиви даних. Людина вибудовує свій стосунок із майбутнім, запитуючи себе передусім про«Чому?» та «Навіщо?». А, отже ж, нам, людям, спершу йдеться про сенси, місію і покликання як у персональному, так і у солідарному вимірах. А тоді вже, кожен запитує себе про те, «Як?» прожити своє «Чому?» — служачи чи грабуючи, люблячи чи вбиваючи, звільняючи чи гноблячи, даруючи життя чи позбавляючи його? І коли ми уважні до наших«Чому?» та «Як?», то розуміємо і «Що?» нам робити. А наші плани стають дорожніми картами для втілення знайдених сенсів і сповнення наших покликань.


Якщо дивитися з точки зору суспільних категорій, то минуле остаточно довершується у теперішньому. А наше теперішнє вже «вагітне» майбутнім. У цій взаємодії, думаю, розкривається формула людського життя. Ми це інтуїтивно відчуваємо і розуміємо.


Подумаймо собі про «вдячність». Вдячність, яку ми відчуваємо та проживаємо «тут і зараз», але, яка також працює із нашим минулим, оживляючи і довершуючи його. І разом із цим моделює та розкриває перед нами наше майбутнє. Невдячність також робить свою роботу з минулим і майбутнім.


Життєстійкість якраз і є наснагою та здатністю жити, довершуючи минуле, «вагітніючи» майбутнім і «народжуючи» його. Так наша життєстійкість стає життєдайною. Тому, замало, гадаю, говорити лише про «стійкість», коли ми говоримо суспільними категоріями. Глибинний сенс людської стійкості у її здатності оберігати і дарувати життя.


Думаючи візійними категоріями, моделями, практиками суспільного життя, нам слід не випускати з-під уваги життєстійкість і життєдайність, які розгортають перед нами архітектуру простору і часу нашої суспільної дійсності.


Й справді, наші безпекові роздуми про майбутнє стосуються і простору, і часу. Ми хочемо не лише жити у місці безпечному, а й у безпечному часі. Можу помилятися, але мені здається, що нам простіше оперувати категоріями простору та місця, коли йдеться про безпекові питання, аніж, коли входимо в проблематику часу (із темами тяглості, тривалості, сталості, ідентичності, вини, відповідальності, вдячності тощо). Зрештою, у наших безпекових дискусіях виринає не тільки тема місця і часу, а й передусім людських стосунків (нашого «ми» супроти їхнього «вони»), які виповнюють і простір, і час. Словом, безпека чи небезпека — передусім криється у якості наших стосунків. Корумповані стосунки приносять із собою відчуття ескалації небезпеки, страху, недовіри, загрозу та вибух насильства.


Звернення до німецької нації Федерального президента Німеччини Вальтера Штайнмаєра (27 жовтня 2022 року) є чудовою ілюстрацією того, наскільки глибинні пласти політичної, суспільної та ціннісної дійсності починають переосмислювати під впливом української боротьби за свободу та демократію. Одна із ключових тез президента полягає у тому, що «нам потрібні активні, а точніше — стійкі громадяни». Чому? Тому, що «Наша демократія також є частиною нашої критичної інфраструктури», — підкреслює Штайнмаєр.


Ми з вами в Україні добре розуміємо, що нові обставини та світоглядна переоцінка потребуватимуть від усіх нас — європейців — нових суспільних практик та плекання відповідних громадянських чеснот. Одним із результатів цього процесу буде формування нової етичної інфраструктури у силовому полі солідарності та гідності.

bottom of page